Eterna intrebare: femeile sau barbatii? Nu mai conteaza daca vorbim despre salariile cele mai mari, functiile cele mai inalte, industriile in care predomina sau tehnicile de management pe care le aplica. Potrivit unei cercetari realizate de Perspective Group, rata de promovare a femeilor in cadrul aceleiasi companii este de 60%, iar primele trei domenii de activitate in care femeile conduc din pozitia de manager sunt publicitatea, relatiile publice si resursele umane. Daca femeile au sanse atat de mari sa promoveze pe pozitii de top, de ce vedem atat de des la carma companiilor barbati?
In urma colaborarii cu diferite companii si a realizarii de proiecte in diverse domenii de activitate, Perspective Group a analizat situatia promovarii femeilor pe pozitii superioare. A reusit astfel sa identifice factorii care determina promovarea femeilor, domeniile in care acestea reusesc sa se impuna si motivele pentru care vedem rar femei in pozitii de CEO sau GM. “Fata de anii precedenti, a crescut numarul femeilor care au fost promovate pe pozitii superioare, pentru ca a crescut si importanta strategiilor de recrutare si retentie”, declara Alina Botezatu, Managing Partner la Perspective Group. Potrivit acesteia, multe companii si-au dat seama ca este mult mai avantajos sa isi evalueze oamenii si sa le dezvolte potentialul decat sa angajeze altii noi si ca doar competentele conteaza cand este vorba despre promovarea unei femei pe un anumit post. “Daca angajatorii observa ca in interiorul companiei exista femei care au potential sa fie promovate pe pozitii superioare, acestia cu siguranta vor face acest lucru”, afirma Alina Botezatu.
Femeile conduc in servicii
Potrivit statisticii intocmite de Perspective Group, femeile promovate in pozitii de management se intalnesc intr-o proportie de 70% in servicii si doar 30% in domeniul tehnic. Astfel, aflam ca avem ocazia sa intalnim multe femei in pozitii de top, in urmatoarele domenii: publicitate, relatii publice, resurse umane, sanitar, marketing, arhitectura, design, financiar, marketing research. Barbatii sunt lasati sa isi demonstreze abilitatile in domeniile tehnice. Diplomatia, creativitatea, empatia, asa-numitele “soft skills” sunt cateva dintre motivele pentru care tot mai multe femei “fac cariera” in domeniile anterior amintite. “Cred ca empatia pe care o au femeile – esentiala in domeniul serviciilor – dar si atentia lor asupra detaliilor sunt ingredientele pentru care femeile sunt mai des promovate in aria serviciilor decat barbatii. Femeile au “soft skills”: stiu sa se faca mai usor placute, sunt mai comunicative decat barbatii, pun mai multa emotie si pasiune in ceea ce fac. Barbatii se axeaza mai degraba pe indeplinirea sarcinilor decat pe gestionarea relatiilor interumane”, declara Stefania Stavrositu, Junior Partner la The Practice. Ramanem in zona de atuuri si motive si o citez pe Elena Visan, HR Manager la Tempo Advertising, care este de parere ca femeile au o capacitate crescuta de a construi si mentine relatii sociale. Astfel, ele joaca de multe ori rolul de coagulant si catalizator intr-un colectiv, pot gestiona mai bine o situatie de criza, sunt mai rabdatoare si au simtul intuitiei mai bine dezvoltat. “In publicitate, spre exemplu, nu vorbim neaparat despre vanzari, ci de arta de a comunica, relationa si organiza – calitati specifice femeilor, in general. In mod surprinzator, nu gasim reprezentante ale sexului frumos in departamentele de creatie, ci mai degraba in departamentele de Client Service sau PR”.
Amintiri cu imaginea de gospodina
Asa cum precizam si la inceputul materialului, potrivit acestei statistici, rata de promovare a femeilor in cadrul aceleiasi companii este de 60%, procent care a descretit fruntile multor femei active. “Este un procent imbucurator, care arata ca promovarea egalitatii de sanse intre femei si barbati a dus la o schimbare la nivel de mentalitati. Femeia nu mai este asociata doar cu gospodaria, ci si cu o cariera de succes. In prezent, la nivel mondial, femeile detin de trei ori mai multe pozitii manageriale decat cu zece ani in urma”, completeaza Stefania Stavrositu.
In ceea ce priveste imaginea femeii, Elena Visan este de parere ca desi s-a vorbit mult despre emanciparea femeii in ultimele doua decenii, ramanem tributari unor prejudecati care fac ca femeia sa fie mai putin apreciata profesional. “Dezvoltarea unei cariere de succes a devenit un subiect de discutie pentru femei abia dupa anii ’90. Pana atunci, mentalul colectiv asocia femeia cu gospodaria. Drept consecinta, in psihologia colectiva femeia ramane in continuare subordonata barbatului, inclusiv in cariera”, spune Elena Visan. Reprezentantul Tempo Advertising sustine ca o alta piedica in ascensiunea profesionala a femeilor este nevoia de continuitate (concediile de maternitate, de pilda) pe care companiile o resimt in raport cu angajatii, dar si “eternul razboi masculin – feminin”. “Atunci cand majoritatea persoanelor de decizie dintr-o companie sunt barbati, exista o tendinta de aliere: barbatii negociaza cel mai bine intre ei, trateaza de la egal la egal si formeaza o tabara comuna, inaccesibila femeilor”, conchide Elena Visan.
De ce e barbatul GM?
Potrivit studiului, se pare ca femeile sunt mai putin promovate in functii de CEO sau GM decat barbatii, iar o parte dintre motive ar fi: barbatii sunt mai dispusi si doritori sa faca deplasari dese (asa se explica numarul mare de barbati care detin functii de CEO, GM), au in general o atitudine mai obiectiva, fiind mai rationali, comparativ cu femeile care au tendinta de a fi mai subiective, uneori chiar impulsive si emotive. In ceea ce priveste diferenta dintre atitudinea unui barbat si cea a unei femei, Alina Botezatu precizeaza un alt aspect, si anume lipsa de tarie a unor femei cand vine vorba despre concedieri, conflicte si alte probleme din sfera aceasta. “Spre deosebire de acestea, barbatii dau dovada de mai multa indrazneala
si detasare, luand astfel de decizii fara sa se gandeasca la aspectul personal. Am intalnit cazuri cand manageri-femei nu reuseau sa se hotarasca daca sa concedieze sau nu un angajat. Se gandeau la situatia lui familiala si la tot felul de detalii, iar o astfel de atitudine poate dauna businessului, pentru ca de indata ce oamenii din jur iti descopera aceasta slabiciune pot sa profite”, completeaza Alina Botezatu.
Stefania Stavrositu aduce in discutie o serie de alte motive care determina promovarea barbatilor in functii de top management. Ele tin de cultura manageriala. Cand aceasta este de tip masculin, sunt preferati barbatii in functiile-cheie. “Eu personal cred in femeile-manageri pentru ca poseda, prin definitie, un simt innascut de a ocroti – care aplicat in mediul organizational le fac sa puna suflet si in activitatea profesionala si sa aiba grija de companie, angajati, stakeholderi… ca si cum ar fi propria lor familie. Intuitia feminina joaca si ea un rol esential in management, oferind unei femei un avantaj pe care barbatii nu il au. In plus, empatia ofera femeilor posibilitatea de a intelege mai bine mediul in care isi desfasoara activitatea, deci implicit de a dezvolta compania pe care o conduc”, declara Junior Partnerul de la The Practice.
Barbatii sunt lideri si femeile sunt manageri
Sau, dupa cum spune Elena Visan, “<> versus <>”. Aceasta considera ca expresia anterioara se regaseste si in evolutia noastra profesionala, respectiv barbatii ajung lideri, femeile… doar manageri. In alta ordine de idei, ea considera ca barbatii au viziunea de ansamblu, in timp ce femeile gestioneaza si executa, mereu atente la detalii, au reactii rapide si o gandire analitica. In ceea ce priveste rolul femeii de manager sau de lider, Stefania Stavrositu considera ca cele doua notiuni nu trebuie sa se excluda reciproc in cazul conducerii unei afaceri. Dimpotriva, ea este de parere ca un manager care este si lider al organizatiei este conducatorul perfect, pentru ca are si abilitati de a dezvolta afacerea in mediul extern, dar stie si cum sa se poarte cu angajatii, astfel incat si mediul intern sa fie unul favorabil businessului in sine.
Am inceput articolul cu o intrebare: femeile sau barbatii? Raspunsul este simplu: si femeile si barbatii au locul lor intr-o companie. Fara urme de discriminare si accese feministe sau misogine, observam cu ochiul liber ca cel mai important lucru intr-o companie, societate sau lume, populata atat de femei, cat si de barbati, este ca si femeile si barbatii ar fi ideal sa isi asume ceea ce stiu sa faca si mai ales, ceea ce nu stiu.
sursa: https://revistacariere.ro/