Reprezentantul medical este persoana care promoveaza produsele companiei catre medici si farmacisti, cu scopul cresterii constientizarii existentei acestora, astfel incat sa fie prescrise si recomandate in numar cat mai mare. Acesta se poate ocupa concomitent si de vanzarea produselor in farmacie, caz in care vorbim de o pozitie mixta, insa, urmatoarele randuri vor fi dedicate doar activitatii de promovare medicala.
Pozitia de reprezentant medical seamana celei de agent de vanzari, in ambele fiind necesare abilitati precum persuasiune, persistenta, rabdare, incredere de sine si empatie. Totusi, spre deosebire de agent, care vinde produse direct catre client, reprezentantul medical doar promoveaza produsele catre medici, iar vanzarile cresc in functie de cat de mult este prescris produsul de catre medic, pacientilor.
De asemenea, reprezentantul medical trebuie sa se informeze in permanenta cu privire la produsele din portofoliu, astfel incat sa ofere medicului informatii de inalta calitate: beneficii terapeutice, studii si dovezi clinice, avantaje competitive. Astfel, reprezentantul medical reuseste sa comunice toate aceste informatii, in cadrul unei vizite de promovare, care, in medie, dureaza 15-20 de minute, printr-un discurs structurat si elocvent.
Portofoliile de produse variaza considerabil, de la dermatocosmetice la suplimente nutritive, medicamente fara prescriptive medicala (OTC-uri), sau medicamente pe baza de prescriptive medicala (RX-uri), dispozitive medicale sau aparatura, dar poate fi vorba si de promovarea serviciilor medicale, precum analize de laborator sau recoltarea de celule Stem.
De considerat inainte de a aplica la primul job de reprezentant medical, urmatoarele aspect importante:
- Este o activitate de teren, necesitand disponibilitate de deplasare. Astfel, in cazul in care esti o persoana dinamica, iar simplul gand de a lucra intr-un birou te sperie, ai putea considera o pozitie de reprezentant medical.
- Desi experienta anterioara in industria farmaceutica nu este o cerinta obligatore, sunt necesare cel putin studii in domeniu (medicina, farmacie, bioinginerie medicala, chimie etc) si utilizarea cu usurinta a unui vocabular bogat in termeni medicali si farmaceutici.
- In functie de interesele tale, poti opta pentru diferite arii terapeutice. In cazul in care simpatizezi medicii pediatri, ai putea opta pentru un portofoliu de produse destinate copiilor. Ori daca esti pasionat de cosmetologie, atunci un portofoliu de dermatocosmetice, pe care sa le promovezi catre medicii dermatologi, este pentru tine foarte potrivit.
- Este necesar un nivel ridicat de autonomie in activitatea zilnica – tipul antreprenorial, care poate lua decizii optime, intr-o varietate de situatii.
- Daca esti un bun orator si reusesti sa-ti creezi noi relatii cu usurinta, ai un avantaj considerabil. Activitatea de promovare medicala presupune crearea sau dezvoltarea si mentinerea unei baze de date cu medici si farmacisti. Cu cat reusesti sa-ti creezi mai multe contacte in piata, cu atat mai simplu o sa-ti fie!
- Remuneratia consta intr-o parte fixa si un bonus lunar sau trimestrial de performanta. Cu cat te implicit mai mult, iar rezultatele sunt mai notabile, cu atat vei castiga mai mult!
Cum arata o zi din viata unui reprezentant medical?
O zi tipica din viata unui reprezentant medical ar putea incepe cu planificarea vizitelor si routing-ului. In functie de compania in care lucreaza, o zi de activitate ar putea avea flexibilitate in stabilirea ordinii in care se desfasoara vizitele sau, ar putea fi prestabilita in ceea ce priveste ordinea si orarul vizitelor de promovare.
Reprezentantul medical va contacta medicii din teritoriul alocat, pentru a discuta despre produsele din portofoliul sau de promovare. Ulterior va vizita farmacii, pentru a se asigura ca produsele promovate se pot gasi cu usurinta in cazul in care medicul prescrie pacientilor produsul promovat, insa acesta nu se gaseste in farmacii, eforturile sunt zadarnice, iar vanzarile nu vor creste.
Va elabora rapoarte ale activitatii sale, pe care le va prezenta coordonatorului de zona si va participa la diverse intalniri periodice, pentru a discuta obiective si strategii, in vederea cresterii vanzarilor.
Mai jos sunt cateva oportunitati de joburi, in cazul in care vrei sa devii reprezentant medical: