14 trucuri pentru a-ți crește productivitatea la job și în viața personală

În noul context în care poate ești propriul manager al timpului tău, îți dorești să fii cât mai eficient astfel încât, după îndeplinirea sarcinilor de serviciu să îți mai rămână timp (și energie!) și pentru familie, prieteni, hobby-uri – sau, pur și simplu, pentru odihnă și relaxare. Opțiunea de a renunța la anumite responsabilități, de a le evita sau de a le amâna poate fi tentantă, ce-i drept îți poți îmbunătăți performanțele și printr-o valorificare mai eficientă a timpului și a energiei. Însă te-ai putea aglomera când revii la lucru. Cum ai putea menții totuși un echilibru în viața ta? Asigură-te de productivitatea muncii tale!

Descoperă acele trucuri prin care îți asiguri productivitatea muncii atât pe plan profesional, cât și în viața personală, mai ales că între cele două domenii ale vieții noastre nu există, de altfel, o linie clară de demarcație.

Ce este productivitatea muncii?

Dacă e să te gândești la definiția din economie, productivitatea muncii este un indicator foarte important, el arătând eficiența efortului depus pentru a ajunge la anumite rezultate. Această teorie se aplică foarte bine în diferite unități de producție, industriale sau nu, acolo unde rezultatele muncii sunt mai ușor cuantificabile, însă poate funcționa și în companii cu diverse tipuri de activitate. Mai mult decât atât, și tu, ca angajat, poți face o evaluare productivității tale, în vederea îmbunătățirii performanțelor personale.

Formula de calcul a productivității muncii

Dată fiind marea varietate a domeniilor de activitate, inclusiv în România, nu putem vorbi, la modul concret, de o metodă de calcul foarte exactă pentru productivitatea muncii. Asta pentru că, în activitatea fiecărei persoane există mai mulți parametri, destul de diferiți, ce pot fi supuși evaluării, în funcție de obiectivele avute în vedere. În general vorbind, însă, productivitatea muncii reprezintă rezultatul raportului dintre volumul unei „producții” și perioada de timp în care aceasta a fost realizată (exprimată în ore, zile, luni sau chiar ani).
Dacă evaluarea performanțelor unui muncitor dintr-o fabrică este relativ simplă, altfel stau lucrurile dacă activitatea ta este, să spunem, mai abstractă. Și în asemenea cazuri pot fi găsiți, însă, anumiți parametri de evaluat: numărul convorbirilor efectuate într-o anumită perioadă de timp (pentru un operator de call-center), numărul întâlnirilor cu clienți și/sau al vânzărilor realizate (pentru un agent de vânzări), numărul cererilor soluționate (pentru o persoană care lucrează într-un departament de client service), numărul rapoartelor de evaluare realizate (pentru un evaluator) ș.a.m.d.

Cum crești productivitatea la locul de muncă

Iată câteva sfaturi care îți vor îmbunătăți productivitatea la locul de muncă:

Urmărește cât timp petreci pe task-urile zilnice

Un prim pas pentru a-ți crește randamentul la locul de muncă este, desigur, evaluarea performanțelor tale actuale. Urmărește, deci, în mod periodic, de cât timp ai nevoie pentru îndeplinirea sarcinilor zilnice și centralizează rezultatele obținute. Cum totdeauna există loc de mai bine, probabil că și tu vei găsi anumite aspecte ce pot fi îmbunătățite – cum ar fi, spre exemplu, scurtarea ieșirilor la cafea sau evitarea episoadelor de „navigare” pe rețelele de socializare (atunci când asta nu are legătură cu munca ta, desigur).

Fă pauze regulate

La fel ca evitarea „timpilor morți” din activitatea noastră, la fel de importante, în crearea unui program de lucru eficient, sunt și pauzele – nu foarte lungi, dar luate în mod regulat. Acest principiu poate fi destul de greu de pus în practică, mai ales atunci când ești presat de un volum mare de lucru și de termene-limită destul de strânse. Vei descoperi, însă, că pauzele te vor ajuta să-ți reîncarci bateriile, pentru a reveni cu forțe proaspete la ceea ce ai de făcut. Evită, însă, tentația de a „butona” telefonul în aceste momente de respiro, mai ales dacă obișnuiești să lucrezi la calculator – optează, mai degrabă, pentru o ieșire la aer, acolo unde este posibil.

Lucrează în intervale de 90 de minute

Fie că îți dai seama, fie că nu, o perioadă prea îndelungată de efort intens, intelectual sau nu, îți va scădea puterea de concentrare: nimeni nu poate lucra la capacitate maximă fără oprire, iar, în timp, randamentul tău va avea de suferit. Faptul că elevii au, în timpul școlii, un program structurat pe lecții de câte 40-50 de minute, cu scurte pauze între acestea, nu este deloc întâmplător. Deși capacitatea de concentrare a adulților este, evident, mai crescută, și aceștia pot beneficia de împărțirea sarcinilor de lucru pe „bucăți”, un interval de timp recomandat pentru fiecare dintre acestea fiind de 90 de minute.

Sursa: www.cariera.ejobs.ro